קומוניקט
(הודעה לעיתונות)
מה זה קומוניקט ?
קומוניקט או בשמו העברי הודעה לעיתונות, הוא כלי שבו מוסבר לעיתונאי או לכלי התקשורת מהו הנושא אותו תרצו להכניס לתקשורת. חלק מהותי בעבודת יחסי ציבור הוא כתיבת קומוניקט והפצתו לתקשורת, על מנת לבלוט מבין הודעות רבות המופצות לעיתונות מידי יום יש להצטייד בכללי יסוד לכתיבת קומוניקט, אסטרטגיה ברורה והרבה יצירתיות למציאת זווית שתעניין את אנשי התקשורת וכמובן את הציבור.
עשה זאת בעצמך
בשנים האחרונות צצות סדנאות המלמדות איך לכתוב הודעה לעיתונות (קומוניקט), בחיפוש מהיר בגוגל ויו טיוב אפשר למצוא כללי יסוד לבניית קומוניקט בשיטת "עשה זאת בעצמך", לכן בעלי עסקים מקבלים את הרושם שאפשר לעשות זאת ללא שכירת שירותי משרד יחסי ציבור וכך לחסוך בהוצאות.
למי שולחים קומוניקט ?
יחסי ציבור הפכו בשנים האחרונות למורכבים הרבה יותר, כדי להגיע לציבור בצורה יעילה כבר לא מספיק לפנות לטלוויזיה, רדיו או לעיתונות המודפסת, האינטרנט על יתרונותיו הרבים יצר גם אתגרים בכל מה שקשור להפצה של תוכן. כיום יש ריבוי אתרים, יש משפיענים ברשתות חברתיות ובלוגרים שהם מפיצי תוכן והם לפעמים בעלי ערך ליחסי ציבור לא פחות מעיתונאים.
הודעה לעיתונות חייבת לבלוט
הקהל שולט על קבלת המידע, כבר לא מספיק להופיע רק במהדורות החדשות להן אחוזי צפייה מכובדים, צריך ליצור תוכן בכל מיני ערוצי מדיה ולהתמיד בכך. הודעה אחת או שתי הודעות לעיתונות לא יצרו אפקט משמעותי, חשוב לזכור שקומוניקט לא מיועד לעיתונאים בלבד, הוא צריך להגיע לקהל רחב הרבה יותר. הודעה לעיתונות חייבת לבלוט, לתת מידע ולהיות קריאטיבית.
מאות קומוניקטים נשלחים ביום
לא מדובר רק בכותרת שתופסת את העין, חלוקה נכונה לפסקאות והדגשה של משפטים מסוימים, צריך להתחרות מול הרבה מאוד קומוניקטים הנשלחים מידי יום על ידי דוברים ואנשי יח"צ מיומנים ומקושרים.
איך מפיצים הודעות לעיתונות ?
אין טעם בהפצה של קומוניקט לכל העיתונאים בצורה גורפת, הם מבחינים בכך וזה מעורר אנטגוניזם. חשוב למצוא זווית בסיפור שלכם ולהתאים אותה לכתבים הנכונים, בדרך כלל קומוניקט שמגיע ללא מייל מקדים וויזואליה מתאימה ילך לאיבוד בתוך המון הודעות שממלאות את תיבת הדוא"ל של העיתונאים. ומהי ויזואליה מתאימה? הכוונה לתמונה באיכות מתאימה, עם קרדיט לצלם וכמובן כזו שתשרת את הלקוח בצורה מיטבית, בכל הפרטים האלה בקיאים איש או אשת יחסי ציבור.
מערכת יחסים מקצועית מול עיתונאים
עבודה מול עיתונאים מושתתת על מערכת יחסים מקצועית ולפעמים גם אישית, אנשי יח"צ יודעים איך העיתונאי מעדיף לקבל הודעות, זה חשוב מאוד כדי להשיג ממנו גם תגובה. יש הרבה מאוד אנשי תקשורת, אי אפשר להכיר את כולם ולהצליח להיות מעודכנים ללא מערכות כמו "סקופר" ו"יפעת" אליהן אנשי יחסי ציבור מקושרים ומקבלים מהן עדכונים שוטפים על תזוזות ושינויים בעולם התקשורת. מי שהיה עד אתמול בוואלה עבר לכלכליסט וכד'. שליחת קומוניקט לא יואיל אם רשימת אנשי הקשר במדיות השונות לא מעודכנת.
תזמון הפצת הודעות לתקשורת
הטכנולוגיה מאפשרת לשלוח הודעות לעיתונות בקלות יחסית אבל עיתוי שליחת ההודעות חשוב לא פחות מההודעה עצמה. צריך לדעת מה התזמון הנכון ביותר לשליחת קומוניקט כדי שיגיע בזמן ויהיה מספיק זמן לפני הקלטת תכנית או ירידת העיתון. ההודעה צריכה להגיע לפונקציה המתאימה שמקבלת החלטות הנוגעות לתוכן, היא צריכה להלום את צו השעה ולהיות אקטואלית, מעניינת או מחדשת. צריך לדעת כיצד לתעדף את שליחת הקומוניקט למערכות על פי שיקולים ענייניים של טובת המותג ולא לפי גחמה להופיע בתכנית מאוד פופולארית כשקהל היעד של המותג בכלל לא צופה בה.
בניית אסטרטגיה לפני כתיבת קומוניקט
משרד יחסי ציבור יודע לנהל משא ומתן מול עיתונאים במיומנות תוך ראייה כוללת של טובת הלקוח ושמירה על יחסים טובים עם אנשי התקשורת. לעומת זאת כאשר בעל עסק צריך להתנהל מול עיתונאים לא תמיד עומדים לרשותו נתוני החשיפה, הוא עלול להסתפק במועט או להיקלע למצב שיזיק לו במקום להואיל.
משרד יחסי ציבור תופר את ההודעה לעיתונות לפי מידת הלקוח בהתאמה לתקשורת, הוא יודע אילו פרטים ראוי להצניע מכיוון שהם עלולים לעורר שאלות מכשילות ולעומת זאת להבליט את מה שמעוניינים לפרסם, לכן לפני כל כתיבת קומוניקט יש לעשות חשיבה מעמיקה ולגבש אסטרטגיה ברורה.
לסיכום
יחסי ציבור לעסקים יכולים להפוך עסק לא מוכר בשוק תחרותי לעסק ידוע, זה יכול להיעשות רק בצורה לאחר חשיבה, עם גישה יצירתית וניסיון מקצועי ביחסי ציבור. שליחת הודעה לעיתונות הכתובה לפי כללים מובנים לא תעשה את העבודה כמו שצריך.