יחסי ציבור | אינטרנט
מגזין סוף שבוע | MAKO
לרגל יום המאבק הבינל' למניעת אלימות נגד נשים, ראיון מרגש עם שרונה בן אור.
יחסי ציבור באינטרנט, אם אתה שם אתה קיים!
מישהו זוכר איך נראו חיינו לפני גוגל? היינו צריכים לעבוד הרבה יותר קשה כדי להשיג מידע. כיום המידע זמין ומתעדכן כל הזמן. הקצב מהיר והאינפורמציה זורמת ללא הפסקה. באופן טבעי יחסי ציבור באינטרנט מגייסים את השפע והקצב המהיר של הרשת כדי להפיץ מידע. להבדיל ממדיות אחרות באינטרנט קל יותר להעביר מסר מעכשיו לעכשיו, אם יודעים לעשות שימוש נכון ומושכל ברשת אפשר ליצור שם קמפיינים בתפוצה שעשויה להגיע למיליוני אנשים. יותר מכל ערוץ תקשורת האינטרנט זקוק לתוכן בצורה אינטנסיבית, הדיאלוג התמידי של האינטרנט עם הגולשים מייצר הזדמנות ליחסי ציבור. ידוע שכיום כל בעל עסק מעוניין שהעסק שלו יופיע בדף החיפוש הראשון של גוגל. יחסי ציבור ברשת מדידים, לכן אפשר להתייעל ולהסיק מסקנות בפרק זמן מהיר יחסית.
תוכן איכותי
כדי לעשות יחסי ציבור טובים ברשת צריך תוכן איכותי שכתוב בהתאם לאלגוריתמים של גוגל כדי שאפשר יהיה גם לקדם אותו. יש אפשרות ליצור תוכן במגוון אפשרויות: על ידי יחסי ציבור מסורתיים באתרי חדשות ואתרים מתמחים. יח"צ בסרטונים, גרפיקה, טקסטים בבלוגים, מאמרים מקצועיים, פורומים ורשתות חברתיות. לפני כל אלה חשוב לדעת שבעידן שבו האינטרנט מגיע לתפוצה כל כך גדולה כרטיס הביקור של כל בעל עסק הוא האתר שלו. כל פרסום ברשת צריך להיות עם קישור לאתר, האתר צריך להיות נגיש לגולש, להסביר על המוצר לגרום לגולש לשהות בו הרבה זמן ולהניע אותו לפעולה. אפשרות נוספת לתוכן הוא הניוזלטר שנשלח במייל ללקוחות עפ"י בקשתם והסכמתם לקבלו. הניוזלטר מעביר מידע חדשותי ולמעשה הוא עוד ערוץ פרסום סמוי.
האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיינו
אנחנו חיים בתקופה שהאינטרנט ובתוכו הרשתות החברתיות הם חלק בלתי נפרד מחיינו, אצל רבים האינטרנט פתוח כל הזמן ברקע, אנשים למעשה לא ממש יוצאים מהרשת. אתרי אינטרנט מספקים לנו תוכן באינטנסיביות, בלוגרים ומשפיעני רשת כבר מזמן לוקחים חלק בהתוויית סדר היום שלנו. נשאלת השאלה אם על רקע הדומיננטיות המשמעותית של הרשתות החברתיות והיכולת לשנות בעזרתן סדרי עולם, האם יחסי ציבור באמצעות התקשורת כבר פחות רלוונטים, האם כוחה של התקשורת המסורתית פחת?
יתרונות הפצת מידע באינטרנט
הינה קצת נתונים מעניינים ממה שקורה בעולם המערבי: צריך 38 שנים כדי להגיע ל- 50 מיליון איש באמצעות הרדיו, צריך 13 שנים כדי להגיע לאותו מספר של אנשים באמצעות הטלוויזיה, עם האינטרנט אפשר להגיע כעבור 4 שנים ל- 50 מיליון איש ואילו בעזרת הפייסבוק אפשר להגיע לאותו מספר של אנשים כעבור פחות משנה. לאור הנתונים האלה ברור שהשאלה היא לא אם צריך להיות באינטרנט אלא איך להיות שם.
חסרונות האינטרנט
כולם צריכים לגייס את האינטרנט לצרכים שלהם, אבל חשוב שכולם גם יבינו שהשימוש באינטרנט הפך את התקשורת לאינטראקטיבית. הציבור מגיב, הוא כבר לא צורך מידע באופן פסיבי כאשר הוא נשען על הכורסא בסלון, זה דורש כל הזמן ניהול נכון וערנות. בבניה של אתר לעסק צריך אסטרטגיית תוכן ותמיד לקחת בחשבון שעל פי ה"אח הגדול" - גוגל יישק דבר. אם התוכן יהיה מעניין הגולשים יישארו יותר זמן באתר גוגל יראה זאת ויזכה אתכם בקידום על פני המתחרים שלכם. אל תסתפקו בבניית אתר יפה, תמיד תקפידו מראש על מחקר מילות מפתח אותם תכניסו במיומנות לתוכן של האתר, ללא מחקר ואסטרטגית תוכן האתר שלכם לא יממש את ייעודו לקדם אתכם, אף אחד לא יגיע אליו.
איך עובדים יחסי ציבור באינטרנט
אנשי יחסי ציבור פועלים באינטנסיביות ברשת, אם זה בכתבות יזומות באתרים מובילים, פעילות ענפה ברשתות החברתיות ועבודה מול בלוגרים. הלקוח מצידו חייב לקיים דיאלוג עם הקהל שלו ולשלוט כך על המידע ועל המסרים. יוזמה של כתבות בתקשורת מצוינת מכיוון שהציבור עדיין רואה בתקשורת המסורתית סוכן אמין. תהודה של כתבה תגדל באופן משמעותי אם היא תעלה גם ברשתות החברתיות ובאתר שלכם, אם משרד יחסי ציבור מצליח להעלות כתבה באתר נחשב עם קישור זה ללא ספק יעשה עבורכם פלאים. היום כמעט לכל תכנית טלוויזיה ורדיו יש דף פייסבוק והם מעלים אייטמים מתוך השידורים שלהם. כל תכנית נוהגת להפנות את הקהל לדף הפייסבוק להגיב ולהציע, בכך התכנית מגדילה את החשיפה וכך גם גדלה בהתאם החשיפה של לקוחות משרדי יחסי הציבור. הנוכחות ברשתות החברתיות מאפשרת לשלוט על המידע ועל המסרים, זה מקטין את התלות בתקשורת שאומנם מהווה גורם מתווך לציבור אבל גם מחליטה חד צדדית מה יובלט יותר ואיזה כותרת תביא לטרפיק גדול יותר עבורה.
התקשורת המסורתית מסקרת את המדיה החברתית
בשנים האחרונות הרשתות החברתיות הם המקום בו החלו מחאות ומהפכות, משם הם יצאו לרחובות ולכיכרות וסוקרו ביתר שאת על ידי התקשורת המסורתית. רחשי הציבור אומנם הגיעו מהרשת הוירטואלית אבל ההתפרצות משם החוצה וההתקהלות קיבלו תוקף עוצמתי על ידי שידורי הטלוויזיה, הסיקור ברדיו והפרשנויות של עיתונאים. דפני ליף השכילה לעשות שימוש אינטליגנטי בפייסבוק כשהציתה את מחאת יוקר המחייה אבל אלמלא מצלמות הרחף של התקשורת שצילמו את הכיכרות המתמלאים במפגינים ואת הדיירים במאהלים ברחבי הארץ שזועקים את כאבם, המחאה לא היתה נכנסת להיסטוריה.
לסיכום
לסיכום, כדי למקסם חשיפה וגם לשלוט במידע צריך להשתמש בכל הכלים שיש כדי להגיע לקהל היעד. התקשורת היא כלי מתווך אבל לעיתים היא עלולה לטשטש את המסרים לטובת שיקולי רייטינג, לכן במקביל מומלץ להשתמש ברשתות החברתיות שמאפשרות שליטה במסרים מושחזים אבל דורשת השקעה מתמדת של ניהול מוקפד והשקעה כספית נוספת כדי להפיץ את המידע ליותר אנשים.